Jeśli jesteś właścicielem tej strony, możesz wyłączyć reklamę poniżej zmieniając pakiet na PRO lub VIP w panelu naszego hostingu już od 4zł!
Ułożyłam epokami moje prace z lektur (pozostałe znajdziecie w "INNE" lub "WIERSZE"). Mam nadzieję, że to ułatwi wam poszukiwanie konkretnego wypracowania. Numeracja nie zostanie zmieniona, gdyż w taki sam sposób mam ponumerowane pliki z treścią wypracowań - za dużo zachodu byłoby ze zmianą tego wszystkiego.

LEKTURY


ANTYK

10. Św. Aleksy i w. Franciszek z Asyżu dwa modele świętości. Który z nich jest Ci bliższy?
50. Na podstawie przytoczonego fragm. tragedii oraz znajomości całego dzieła wyjaśnij, na czym polega ironia tragiczna w przypadku Edypa i jaką antyczną wiarę potwierdza dzieło.
183. Wyobraź sobie, że jesteś Ajschylosem i przemawiasz do Zeusa. Przekonaj najpotężniejszego z greckich bogów, aby uwolnił Prometeusza.

ŚREDNIOWIECZE

brak

RENESANS

15. Zinterpretuj "Pieśń XIX" J. Kochanowskiego oraz odwołaj się do kontekstu filozoficzno-literackiego.

BAROK

9. Oskarżam Makbeta.
51. Prześledź uczucia i refleksje Makbeta na podstawie aktu V, sceny 5. Odwołując się do znajomoci losów Makbeta, scharakteryzuj przemiany postaw bohatera.

OŚWIECENIE

52. Jakie poglądy na temat miłości w małżeństwie oraz jakie uczucia wyrażają w podanej scenie Doryna i Marianna? W jaki sposób ta scena odnosi się do wymowy całego utworu i jej tytułowego bohatera. ("ŚWIĘTOSZEK")

ROMANTYZM

16. Czy dzisiaj w życiu bądź literaturze jest możliwa historia Wertera?
18. Patriotyzm czy żądza zemsty?(o Konradzie Wallenrodzie - dyskusje)
19. Romantyczna koncepcja poety jako przywódcy narodu. Zinterpretuj podany fragment.
20. Jacek Soplica zbrodniarz czy pokutnik. ("PAN TADEUSZ")
37. Portret młodej arystokratki. Scharakteryzuj Izabelę Łęcką, wykorzystując wskazane fragm. i znajomość całej lektury. ("PAN TADEUSZ")
43. Portret matek. Omów temat na podst. fragm. "Dziady cześć III" A. Mickiewicza i powieci Z. Nałkowskiej "Granica". Zwróć uwagę na przejawy macierzyńskiej miłości, źródła dramatu matek.
53. Na podstawie przytoczonego fragm. oraz swojej znajomości lektury odpowiedz na pytanie, czym jest życie, kim jest człowiek według Wertera? Odwołując się do dwóch znanych Ci bohaterów lektur, którzy głosili podobne teorie.
54. Obraz polskiej młodzieży walczącej z zaborcą, zapisany w "III częci Dziadów" A. Mickiewicza. Ukaż postacie i postawy odwołujšc się do podanego fragm. i całego utworu.
197. Krytyka przywódców powstania listopadowego w "Kordianie" Słowackiego.
66. Święto "Dziadów" w dramacie Mickiewicza.
67. "Pan Tadeusz" - podróż sentymentalna do krainy dzieciństwa.
68. Konrad i ksiądz Piotr - różne głosy polskiego romantyzmu.
70. Piekno ziemi ojczystej w "Panu Tadeuszu".
71. Bohater "Sonetów krymskich".
72. Stosunek narratora do świata przedstawionego w "Panu Tadeuszu".
73. Jacek Soplica-Ksiądz Robak, Andrzej Kmicic-Babinicz podobieństwa i różnice w konstruowaniu bohatera literackiego.
74. "Kordian" Juliusza Słowackiego - dojrzały dramat o niedojrzałym bohaterze.
75. Słowacki o sobie w poznanych utworach: "Rozłączenie", "Testament mój", "W pamiętniku Zofii Borówny", "Smutno mi Boże".
76. Dramat rodzinny, dramat poezji i poety, dramat historyczny - różne tematy "Nie-boskiej komedii" Zygmunta Krasińskiego.
78. Smutny warszawski salon w "Dziadach" części III.
80. Obyczaj i tradycja w "Panu Tadeuszu".
81. Nie ma zbrodni bez kary - "Ballady i romanse" Adama Mickiewicza.
82. Martyrologia narodu polskiego w III części "Dziadów".
83. "Dziadów" część IV - wielki monolog po stracie ukochanej.
84. "Konrad Wallenrod" Adama Mickiewicza jako wzór walki o niepodległość.
85. Galeria typów polskich w poemacie "Pana Tadeusza".
98. "Śluby panieńskie" i "Zemsta" Aleksandra Fredry jako utwory romantyczne.
166. "Emigranci" Sławomira Mrożka - groteska o poszukiwaniu prawdy o człowieku.
194. Portret młodej arystokratki. Scharakteryzuj Izabelę Łęcką, wykorzystując wskazane fragmenty i znajomość całej lektury. ("PAN TADEUSZ")

POZYTYWIZM

8. Na podstawie zacytowanego fragmentu i znajomości lektury stwórz charakterystykę Kmicica. Określ jaki to bohater. ("POTOP")
22. Dokonaj analizy i interpretacji poniższych scen. ("LALKA"; dwie sceny, w których Rzecki bawi się zabawkami w sklepie).
24. Trudne sąsiedztwo. Przeczytaj uważnie fragment noweli "Mendel gdański" M. Konopnickiej następnie scharakteryzuj postawę bohaterów wobec członków innej narodowości i kultury oraz wyjaśnij przyczyny zachowań opisywanych przez autora. W zadaniu wykorzystaj znajomość całej lektury.
28. "Przy chorym waszym kłamią (...) Ale kamizelka to już nie skłamie". Zabierz głos w dyskusji na temat: Czy bohaterowie słusznie postępowali, wzajemnie się okłamując? ("KAMIZELKA")
44. Portrety władców Polski. Porównaj postaci królów przedstawionych w satyrze "Do króla" I. Krasickiego i w fragm. "Potopu" H. Sienkiewicza. Zwróć uwagę na wygląd władców, ich stosunek do ojczyzny oraz uczucia narodu wobec panujących.
45. Porównaj obrazy walk powstańczych przedstawionych w "Gloria victis" i we fragm. "Nad Niemnem" E. Orzeszkowej. Podkreśl rolę natury w obu utworach.
46. Porównaj literacki portrety małżeństwa, odwołując się do fragm. satyry Ignacego Krasickiego "Żona modna" oraz treści noweli Bolesława Prusa "Kamizelka".
48. Obraz pospolitego ruszenia w "Potopie" H. Sienkiewicza. Porównaj wizję pisarza do przedstawionej w wierszu Wacława Potockiego.
49. Opowiedz, w jaki sposób Bolesław Prus kreśli obraz Warszawy drugiej połowy XIX w. na podstawie podanego fragmentu "Lalki" i znajomości całej lektury.
101. Szlachta w "Trylogii" Henryka Sienkiewicza.
102. Średniowiecze widziane oczami pozytywisty - "Krzyżacy" Henryka Sienkiewicza.
103. Historia w powieściach Henryka Sienkiewicza.
105. Adam Asnyk - poeta czasów niepoetyckich.
106. "Lalka" - powieść o straconych złudzeniach.
107. Mechanizmy życia społecznego w "Lalce".
108. Wokulski - romantyk czy pozytywista?
109. Echa walk powstańczych w "Nad Niemnem" Elizy Orzeszkowej.
110. Dwa pokolenia w "Nad Niemnem" Elizy Orzeszkowej.
118. Kryteria oceny wartości człowieka w "Nad Niemnem" Elizy Orzeszkowej.
120. Państwo i władza w "Faraonie" Bolesława Prusa.
184. Zinterpretuj podane fragmenty noweli Elizy Orzeszkowej "Gloria victis", charakteryzując przyrodę jako świadka opisywanych zdarzeń. Odnieś fragmenty do całości utworu.
189. Różne oblicza heroizmu. Na podstawie fragmentów "Nad Niemnem" wyjaśnij symbolikę dwóch mogił.
198. Czy bohaterowie literaccy pozytywizmu potrafią kochać? Odpowiedz, odwołując się do dziejów kilku wybranych postaci.
207. "Dwa modele patriotyzmu" rozwijając temat przedstaw ukazane w podanych tekstach portrety generała Sowińskiego i Jana (os Cecylii). Zwróć uwagę na kontekst historyczno-literacki.
209. Na podstawie analizy podanych fragmentów i znajomości powieści B. Prusa "Lalka", scharakteryzuj Izabelę Łęcką. Zwróć uwagę na jej stosunek do pracy, miłości i małżeństwa.

MŁODA POLSKA

27. Wesele w Lipcach reportaż.("CHŁOPI")
25. Recenzja "Chłopów" w reżyserii Jana Rybkowskiego.
29. Nonkonformizm szlachetnego naprawiacza świata, a konieczna elastyczność negocjatora. Oceń postępowanie Tomasza Judyma. ("LUDZIE BEZDOMNI")
124. Wątki neoromantyczne w "Weselu" S. Wypsiańskiego.
126. Realizm i fantastyka w "Weselu" S. W.
128. Dulszczyzna i kołtuneria - relikt przeszłości czy postawa wiecznie aktualna?
130. Polaków portret własny, czyli ocena społeczeństwa polskiego w "Weselu" S. W.
131. "Moralność pani Dulskiej" - karykatura czy zwierciadło?
140. Konflikt dwór - wieś w "Chłopach" Władysława Reymonta.
143. Jagna - wiejska "femme fatale". ("CHŁOPI")
145. Jagna czy Hanka - która z nich jest mi bliższa i dlaczego? Próba charakterystyki porównawczej.
149. Obrzędy i tradycja w "Chłopach" Władysława Reymonta.
152. Inteligent samotny i heroiczny - rozważania nad dziejami Tomasza Judyma.
185. Analizując wskazane fragmenty "Zbrodni i kary", dokonaj psychologicznej charakterystyki Raskolnikowa. Odpowiedz na pytanie, dlaczego nie został Napoleonem. W pracy odwołaj się do całości utworu.
186. Koncepcja ludzkiego losu w "Chłopach" Władysława Reymonta. Przedstaw temat, analizując wskazany fragment oraz wykorzystując znajomość I tomu powieści.
188. "Dziś twój triumf albo zgon..." Analizując wskazane monologi Marii i Chłopskiego, określ istotę tragizmu bohaterów "Warszawianki". Jakimi środkami posługuje się Wyspiański kształtując obraz sceniczny przedstawionych wydarzeń, jak buduje nastrój tragizmu? Odwołaj się do całości utworu.
205. Ocena inteligencji i chłopstwa w "Weselu" S. Wyspiańskiego.
206. Praca i ziemia w życiu bohaterów "Chłopów" Reymonta. Zanalizuj podane w podręczniku fragmenty i odnieś się do tomu 1.
216. Związek didaskaliów i sceny 1 z problematyką narodowowyzwoleńczą „Wesela" S. Wyspiańskiego. Przeanalizuj podane fragmenty a wnioski odnieść do wiedzy o całym utworze”.

DWUDZIESTOLECIE MIĘDZYWOJENNE

32. Człowiek w teatrze codzienności. Dokonaj analizy zachowań bohaterów, którzy pojawiają się w podanych fragmencie powieści "Ferdydurke" i przedstaw gombrowiczowską filozofie formy, prezentowaną w teatrze.
84. Tragiczny koniec błyskotliwej kariery Zenona Ziembiewicza. Na podstawie załączonych fragmentów "Granicy" i całego utworu Zofii Nałkowskiej przedstaw przyczyny klęski, jaką poniósł bohater w życiu prywatnym i publicznym.
136. Obraz Polski po wyzwoleniu w "Przedwiośniu" Stefana Żeromskiego.
142. Moja ocena Zenona Ziembiewicza.("GRANICA")
146. Różne granice w powieści Zofii Nałkowskiej "Granica".
148. Portret polskiej rodziny w powieści "Noce i dnie" Marii Dąbrowskiej.
192. Dojrzewanie Cezarego Baryki. Na podstawie wskazanych fragmentów "Przedwiośnia" scharakteryzuj życie uczuciowe bohatera. Jak oceniasz postawę Cezarego? Odwołaj się do całej powieści.
199. Analizując fragmenty "Przedwiośnia" i "Granicy", porównaj kreacje matek. Określ wzajemne kreacje między matką, a dzieckiem, wykorzystując, także znajomość utworów.
200. Analizując podane fragmenty powieści Zofii Nałkowskiej "Granica", przedstaw obraz Justyny i jej związku z Zenonem w oczach różnych bohaterów powieści. W kontakcie całej powieści wyjaśnij, jakie konsekwencje wynikają z zestawienia odmiennych spojrzeń na bohaterów i relacje między nimi.
203. Marzenia i rzeczywistość. Dokonaj analizy i interpretacji podanych fragmentów "Przedwiośnia" S. Żeromskiego i przedstaw, jaki wpływ na postawę młodego Baryki miała opowieść ojca. Zwróć uwagę na jej symboliczne znaczenie. Wykorzystaj znajomość całego utworu.

WSPÓŁCZESNOŚĆ

1. "Dżuma" Alberta Camusa jako przypowieść.
2. Odwołując się do przytoczonego fragmentu oraz całości utworu skomentuj postawę moralną głównego bohatera "Dżumy" Albera Camusa.
3. Polemika ze stereotypowym wyobrażeniem świętości. Dokonaj analizy i interpretacji wierszy "Uciekam" Jana Twardowskiego i "Święty Józef" Andrzeja Bursy, zwracając szczególną uwagę na język poetycki refleksji.
30. Na postawie podanego fragmentu omów znaczenie lektury dla mieszkańców "innego świata".
35. Tadeusz Borowski moralista czy nihilista? (na postawie opowiadań oświęcimskich)
40. Portret ofiar i ich oprawców we fragmencie "Proszę państwo do gazu" Tadeusza Borowskiego. Wykorzystaj znajomość innych opowiadań pisarza.
55. Omów znaczenie poniższej sceny, odwołując się do znajomości głównego bohatera "Jądra ciemności" - Kurtza.
59. Zachować twarz, czyli wierność sobie, w jaki sposób problem ten przedstawiony został w wierszu Z. Herberta i fragm. powieści Z. Nałkowskiej. Analizujac postawy bohaterów i ich uwarunkowania wykorzystaj całą wiedzę o bohaterze "Granicy". Zwróć uwagę na literackiej środki kreacji bohaterów i sposoby wyrażenia refleksji.
60. Wygłoś mowę oskarżającą Zenona Ziembiewicza - bohatera "Granicy" Zofii Nałkowskiej.
158. "Ludzie ludziom zgotowali ten los" - rzeczywistość obozowa w "Medalionach" Zofii Nałkowskiej.
165. O ile polska literatura powojenna spełniła postulat Zofii Nałkowskiej zawarty w "Medalionach": "Niech świat o tym wie, co oni robili".
170. "O człowieku świadczą jego czyny" - problematyka moralna "Dżumy" Alberta Camusa.
171. Teatr realistyczny czy wizyjny, która koncepcja jest mi bliższa? Rozważania wokół "Dwóch teatrów" Jerzego Szaniawskiego.
193. Na podstawie analizy poniższego fragmentu "Innego świata" Gustawa Herlinga-Grudzińskiego oraz w kontekście całego utworu rozważ filozoficzny aspekt cierpienia.
202. "Ludzie ludziom zgotowali ten los" - jak rozumiesz motto z "Medalionów" Zofii Nałkowskiej.
204. Na podstawie podanego utworu Hanny Krall "Zdążyć przed Panem Bogiem" przedstaw przemyślenia Marka Edelmana o możliwościach godnego zaufania w czasach Zagłady i różnych poglądach na temat godnej śmierci.

Z KILKU EPOK

4. Czym jest dom dla bohaterów "Pana Tadeusza", "Ludzi bezdomnych", "Moralności pani Dulskiej"? Odpowiedz na pytanie na podstawie analizy podanych fragmentów utworów.
21. Rozważania o kryzysach i wyzwaniach młodzieńczych poszukiwań swojego Ja na postawie dramatu Słowackiego "Kordian" oraz cytowanego fragmentu powieści Gombrowicza "Ferdydurke".
23. Romantyk i pozytywista (Juliusz Słowacki i Bolesław Prus) w kontekcie ideałów swojej epoki oceniają cywilizację zachodnioeuropejską. Porównaj obraz Zachodu zawarty w poniższych fragmentach "Lalki" z tym, który znasz z "Kordiana". Zwróć uwagę na znaczenie podróży po Europie w życiu bohatera.
33. Jakie problemy społeczne dostrzegają bohaterowie "Lalki" i "Przedwiośnia"? Jak wyobrażają sobie ich rozwiązanie? Odpowiedz na pytanie na podstawie analizy fragm. utworów B. Prusa i S. Żeromskiego.
34. Oblicza patriotyzmu. Jak realizują swoją miłość do ojczyzny Kmicic bohater "Potopu" i inżynier z fantastycznej opowieści Seweryna Baryki? ("PRZEDWIOŚNIE")
38. Ujęcie motywu biesiady i jego funkcje w utworach: "O doktorze Hiszpanie" J. Kochanowskiego i "Pijaństwo" Krasickiego. Zwróć uwagę na kontekst historycznoliteracki.
39. Jakie aktualne problemy swoich czasów przedstawiają S. Wyspiański w "Weselu" i S. Mrożek w "Tangu"? Zwróć uwagę na związki między "Weselem" a "Tangiem".
41. Dwa obrazy tradycji szlacheckiej. Porównaj sposoby i funkcje jej przedstawienia na podstawie fragm. "Pana Tadeusza" A. Mickiewicza i "Ferdydurke" W. Gombrowicza.
42. Dwa ujęcia motywu pracy. Porównaj fragm. "Nad Niemnem" Elizy Orzeszkowej i "Ludzi bezdomnych" Stefana Żeromskiego. Wykorzystaj kontekst historycznoliteracki.
195. Dwa obrazy prowincji. Porównaj sposoby ich kreacji w podanych fragmentach "Pani Bovary" Gustawa Flauberta i "Republiki marzeń" Brunona Schulza.

Inne

5. Ja z początku XXI wieku pogodzony z moim losem czy zbuntowany?
7. Czy świat potrzebuje Don Kichotów?
11. Czy świat antyczny jest bliski czy daleki współczesnym ludziom? Przedstaw swoje zdanie na ten temat w formie rozprawki.
13. Jak współczesny człowiek widzi swoje miejsce w świecie?
14. Esej o miłości.
56. Co sądzisz o ascezie?
57. Człowiek wobec Boga, życia i śmierci na podstawie średniowiecznych utworów.
58. Prawdziwi pisarze są wyrzutem sumienia ludzkości.
61. "Świat poprawić - zuchwałe rzemiosło" (Ignacy Krasicki). Twoje spostrzerzenia na temat piśmiennictwa oświecenia.
62. "Poezja! Jakie twoje imię? Tworząca? Cóż tworzysz? Siebie." Jak widziano w romantyzmie rolę poezji i poety?
63. Twój ulubiony bohater romantyczny. A może takiego nie masz?
64. "Życie nie jest ani lepsze, ani gorsze od naszych marzeń. Jest tylko zupełnie inne" (William Szekspir). Pragnienia, marzenia i wyobrażenia a rozczarowująca rzeczywistość - na przykładzie losów wybranych bohaterów literackich dziewiętnastowiecznego realizmu.
65. Mesjanizm polskich romantyków.
69. Rola kompozycji w dramacie romantycznym.
77. Spór między Słowackim a Mickiewiczem i Krasińskim.
86. Lud i ludowość w literaturze polskiego romantyzmu.
87. Kobieta w dziełach romantyków.
88. Ewolucja bohatera romantycznego na wybranych dziełach z twórczości Mickiewicza i Słowackiego.
89. Różne spojrzenia na walkę narodowowyzwoleńczą trzech wielkich romantyków.
90. Tyrtejski charakter poezji Juliusza Słowackiego.
93. Rewolucja i przemiany społeczne w literaturze romantycznej.
97. Modele uczuciowości w komediach Fredry.
100. Nowy typ bohatera w programach i praktykach literatury okresu pozytywizmu.
104. Który z bohaterów Henryka Sienkiewicza zrobił na mnie największe wrażenie?
111. Konfrontacja założeń programowych pozytywizmu z ich realizacją społeczną w znanych ci utworach literackich.
112. Walka o niepodległość w literaturze pozytywizmu.
113. Miasto w literaturze polskiego pozytywizmu.
115. Tradycja ideowo-moralna powstania styczniowego w literaturze pozytywizmu.
116. Henryk Sienkiewicz - uciekinier spod pozytywistycznych sztandarów.
117. Motyw pracy w okresie pozytywizmu.
119. Literatura polska epoki pozytywizmu w walce o przekształcenie świadomości polskiego społeczeństwa.
121. Motywacje ludzkiego postępowania w epice wielkich realistów XIX wieku (Prus, Orzeszkowa, Balzak).
122. Nowela pozytywistyczna wobec problemów społecznych epoki.
123. Wyspiański - artysta wszechstronny.
125. Kazimierz Przerwa-Tetmajer - poeta pokolenia.
127. Przerwa-Tetmajer, Kasprowicz i Staff - trzy wizje świata.
129. Mity polskiego romantyzmu - ich kontynuacja, akceptacja i polemika z nimi w literaturze spadkobierców (E. Orzeszkowej, B. Prusa, S. Żeromskiego, St. Wyspiańskiego).
132. Filister i artysta w literaturze Młodej Polski.
133. Fascynacja antykiem w poezji Leopolda Staffa.
134. Przemiany postaw i poetyki Jana Kasprowicza.
135. Stefana Żeromskiego rozrachunek z powstaniem styczniowym.
137. Wieś i jej problemy w nowelistyce Stefana Żeromskiego.
138. Witalizm i radość życia w poezji dwudziestolecia międzywojennego.
139. Złożoność ludzkiej psychiki w wybranych powieściach okresu modernizmu i dwudziestolecia międzywojennego.
141. Fantastyka i ludowość w poezji Bolesława Leśmiana.
144. Kryteria oceny wartości człowieka w prozie Stefana Żeromskiego.
147. Żeromski wobec tradycji romantycznej i pozytywistycznej.
150. Realizm prozy Władysława Reymonta.
151. Symboliczna wymowa tytułów prozy Stefana Żeromskiego.
153. "Cztery pory roku" - wieś w powieści Władysława Reymonta.
154. Wady i niedostatki kraju po odzyskaniu niepodległości w poezji i prozie dwudziestolecia.
155. Uroda i brzydota świata w prozie Stefana Żeromskiego.
156. Dzieje straconego pokolenia " Kolumbowie rocznik 20" Romana Batorego.
157. Nadzieja i rozczarowanie bohaterów Jerzego Andrzejewskiego.
159. Świat zagłady w prozie Borowskiego, Nałkowskiej, Herlinga-Grudzińskiego.
160. Krzysztof Kamil Baczyński -metaforyczny kronikarz swoich czasów.
161. Jaki naprawdę jest bohater prozy Tadeusza Borowskiego?
162. Pokolenie "Kolumbów" w poezji.
163. Maciek Chełmicki - bliski krewny bohaterów romantycznych.
164. W odniesieniu do literatury, wojny i okupacji rozwiń myśl Jana Pawła II: "Przychodzę i klękam na tej Golgocie naszych czasów, na tych mogiłach w ogromnej mierze bezimiennych, jak gigantycznych grób nieznanego żołnierza".
167. Lęki i obsesje Tadeusza Różewicza.
168. Które z dzieł powojennej literatury polskiej uznałbyś za najwybitniejszą analizę czasów, które przedstawia.
169. Moje fascynacje poezją współczesną.
172. Zbigniewa Herberta flirt z antykiem.
173. Motyw rycerza w wybranych utworach z różnych epok - serio i parodystycznie.
174. Współczesny czytelnik wobec estetyki baroku.
175. Nawiązania do średniowiecza w późniejszej literaturze.
176. Jednostka ujarzmiona czy zwycięska - portret człowieka XX wieku w poezji i prozie.
177. Przykłady wykorzystania postaci, motywów i wątków z mitologii greckiej lub rzymskiej w literaturze późniejszych epok.
178. Biblia jako przedmiot stylizacji, parafraz i aluzji w literaturze polskiej.
179. Napisz wypracowanie w dowolnej formie, w którym zaprezentujesz przemyślenia na temat swojego miejsca zamieszkania.
180. Sprawozdanie z wycieczki pt. "Szlakiem bohaterów Kamieni na szaniec".
181. Czy powinniśmy posługiwać się sterotypami? Podaj przykłady sytuacji, w których ich używamy.
182. Opis przeżyć wewnętrznych: moja podróż z Małym Księciem.
196. Ja za 30 lat. (oczami gimnazjalisty).
201. Kwestia kobieca i kwestia żydowska w znanych Ci utworach pozytywistycznych.
214. Sprawozdanie z wycieczki do Muzeum Powstania Warszawskiego.
215. Pamiętnik chłopca (3 dni).

Wiersze

6. Jak powinien żyć człowiek, aby osiągnąć szczęście? Sformułuj wnioski na podstawie interpretacji i analizy porównawczej wierszy "O żywocie ludzkim" J. Kochanowskiego i "Daru" Cz. Miłosza.
12. Jak została ukazana śmierć na podstawie "Rozmowy mistrza Polikarpa ze śmierci"ą oraz "Wywiadu" Mirona Białoszewskiego.
17. Na przykładzie wiersza Wacława Potockiego "Nierząd Polski" określ jaki wizerunek kraju przedstawia poeta i w jaki sposób stara się wpłynąć na morale szlachty.
31. W jaki sposób w literaturze ukazane jest pokolenie apokalipsy spełnionej? Analiza i interpretacja porównawcza "Pokolenia" Krzysztofa Kamila Baczyńskiego oraz "Ocalonego" Tadeusza Różewicza.
36. Dokonaj analizy i interpretacji wiersza "Kartofle" Juliana Tuwima.
47. Interpretacja porównawcza wierszy "Moja piosnka" Cypriana Kamila Norwida i "Smutno mi, Boże" Antoniego Słonimskiego.
79. Co mówi o sobie Juliusz Słowacki w "Beniowskim"?
91. Cyprian Kamil Norwid o sobie w lirykach "Klaskając mając obrzękłe prawice", "Daj mi wstążkę błękitną" i innych.
92. Myśli Juliusza Słowackiego o Polsce i Polakach w wybranych lirykach.
94. Dwa światy w "Odzie do młodości" Adama Mickiewicza.
96. Słowa i milczenie w poezji Norwida.
99. Koncepcja pracy i piękna w "Promethidionie" Cypriana Kamila Norwida.
114. Sympatia do ludu w wierszach Marii Konopnickiej.
125. Leopold Staff "Sny o potędze" czyli próba przezwyciężenia dekadenckiej niemocy.
187. Interpretacja wiersza "Rozmowa z piramidami" Juliusza Słowackiego.
190. Analizując wiersze "Gdy tu mój trup..." Adama Mickiewicza oraz "Światło w ciemnościach" Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej, porównaj ukazane w nich obrazy świata marzeń i rzeczywistości. Wykorzystaj właściwe konteksty.
191. Analizując wiersz Zbigniewa Herberta, odpowiedz na pytanie, jak poeta zinterpretował starożytny mit o Prometeuszu. Zbigniew Herbert "Stary Prometeusz".

Felietony

26. Kędzierzyn-Koźle miastem samobójców (felieton).
208. Specjalny Zakład Karno Opiekuńczy Łączący Analfabetów (o szkole).

Prace konkursowe

210. Związki frazeologiczne w wierszach J. Brzechwy.
211. "Cichy bohater - czas omija miejsca, które wspominamy".
212. Generał Władysław Anders.
213. List żołnierza z pod Monte Casino do ukochanej.